Český jazyk
ČESKÝ JAZYK 8. A, B – 20. týden, Kučerová
Kontrola cvičení v pracovním sešitě:
PS 40/2:
2 – přívlastek shodný, p. slučovací
3 – předmět, p. stupňovací
4 – přívlastek shodný, p. důsledkový
5 – PU místa, p. slučovací
6 – PU způsobu, p. odporovací
7 – přívlastek neshodný, p. slučovací
8 – podmět, p. stupňovací
9 – přísudek, p. slučovací
10 – doplněk, p. důsledkový
11 – PU přípustky, p. slučovací
12 – PU času, p. vylučovací
13 – PU podmínky, p. stupňovací
PS 40/2: vlastní nápady
PS 40/3: ROZBOR PS 40/3
MLUVNICE
11. května
Dnes budeme pokračovat v poměrech. Systém vztahů je stále stejný, pouze přejdeme od větných členů k vedlejším větám (což je vlastně totéž, pouze obohacené přísudkem).
Je tedy potřeba vyznat se ve vedlejších větách. Kdo se teď orosil hrůzou, doporučuji https://www.youtube.com/watch?v=9Pv20AswYQE
Jako úvod do této problematiky máte k dispozici tyto zdroje:
- uč. 74/poučení dole
- https://www.youtube.com/watch?v=S1E6os48skU
- https://pdfslide.tips/documents/vyznamove-pomery-mezi-vedlejsimi-vetami.html
Pro procvičení zkuste PS 41/4 – Podtrhněte souřadně spojené vedlejší věty a do prostoru mezi ně vpište poměr.
Př.: p. důsledkový
1. Babička by byla ráda, kdyby ses více učil, a dostal se tedy na střední školu.
13. května
Tentokrát půjdeme na poměry mezi souřadně spojenými větami vedlejšími opačně. Dostanete k dispozici hlavní větu a zadaný poměr mezi větami vedlejšími, které sami vymyslíte. Pozor na čárky! Doporučuji si připomenout spojovací výrazy typické pro jednotlivé poměry (uč. 58-60). Jedná se o cvičení z učebnice str. 75/7, pracujte do sešitu (žáci s úlevami prvních šest souvětí vč. příkladu).
Př.: p. slučovací
Daniel si vzpomněl, co se ve škole učili a co si má připravit. (VV předmětné – na koho/co si vzpomněl?)
LITERATURA
Vypadá to, že se do konce školního roku už nejspíš neuvidíme, a proto zasílejte zápisy ve čtenářských denících. Někteří už mají splněno… (Niki, došlo na tvá slova).
12. května
Pokračujeme v tématu Šoa. Z pátrací akce, která proběhla minulý týden, už víte, o čem to bude…
Nejprve četba, dnes je to povídka v čítance na str. 156-159.
Následuje zápis do sešitu. První tři úkoly jsou vybírací, další tři už jsou jen na vás.
Ladislav Fuks – KCHONYHO CESTA DO SVĚTA
- Povídka se odehrává na začátku okupace / za heydrichiády / na konci 2. světové války
- Jako zosobnění zla zvolil autor postavu otce vypravěče / zeměpisáře / Růženky / matky Kchonyho.
- Část textu „…na stěně, kam se věší kabáty, visel malý huňatý medvěd…“ je personifikace / metonymie / metafora.
- V jakých částech povídky se objevuje téma cestování?
- Jaký byl vztah různých spolužáků ke Kchonymu? Uveď konkrétně.
- Která část povídky je pro tebe nejmrazivější? Vypiš z textu (cituj).
15. května
Nejprve si vyhledej (Slovník cizích slov / Internet), co znamená výraz SEGREGACE a vypiš si jeho význam do sešitu.
Následuje četba a rozbor textu (nepovinné pro žáky s úlevami).
Čítanka 160-161:
Petr Ginz (Podle Chavy Pressburgerové)
Petr Ginz – Dneska je jasno (na liště)
Stránka z deníku Petra Ginze
Jiří Orten – Zákazy
Texty Petra Ginze aj. Ortena jsou o omezování práv a svobod českých židů podle norimberských zákonů, které začaly platit i v Protektorátu Čechy a Morava v roce 1939.
Zápis do sešitu:
- Co myslí Petr těmi ŠERIFY a MLÉČNOU DRÁHOU?
- Petr Ginz omezení svobod místy paroduje, naznačuje jejich absurditu; ze kterých veršů to vyplývá?