Přírodopis
9.AB, Př. 6.-17.4.
Zdravím, posílám materiály na dva týdny. Vzhledem k Velikonocím je látka rozdělena pouze do 2 hodin za celé období. Všem i nadále připomínám, že se můžete kdykoliv na cokoliv zeptat, nebo si nechat poradit.
1) Poslat zprávu přes SkolaOnline
2) Poslat email na jiri.svehla@zsvelesin.cz
3) Nainstalovat Skype (zdarma), kde je možnost online chatu nebo videochatu, pokud máte webkameru a mikrofon/,,chytrý‘‘ telefon. Kontakt na Skype získáte zadáním mého pracovního emailu.
1. hodina
Téma: Tektonické jevy a přeměna hornin
Učebnice
- Str. 60-61 (přečíst a vypsat poznámky)
Na co se zaměřit
- co to je tektonický jev
- jak vypadá vrása (ideálně udělat nákres nebo vytisknout a nalepit do sešitu podle str. 60)
- co to je zlom a jaké pohyby se v nich mohou dít
- co je to příkopová propadlina
- umět najít na mapě zlom San Andreas a Východoafrickou příkopovou propadlinu
- poznat na obrázku/na vlastní oči, že horniny vytváří vrásu
Pracovní sešit
- str. 25, cv.1
Nepovinné
1) Video – vznik pohoří vrásněním
https://www.youtube.com/watch?v=ImHdrKv1hvk
2) Najděte na internetu obrázky (nebo vyfoťte, pokud máte možnost) 5 různých vrás a do obrázku vyznačte sedlo, koryto a vyberte o který typ vrásy (podle uč. str. 60) se jedná.
Svou práci můžete posílat do 19.4. Ty správné budou ohodnoceny za jedna.
2. hodina
Téma: Horniny přeměněné (metamorfované)
Učebnice
- str. 62-64 (přečíst a vypsat poznámky)
Na co se zaměřit
- jaké jevy mohou způsobit přeměnu hornin
- regionální, kontaktní a šoková přeměna
- termíny ortorula a pararula
- co to je mramor, vlastnosti a využití
Pracovní sešit
- str. 26, cv. 1
Nepovinné
A) Video – jak probíhá těžba mramoru
https://www.youtube.com/watch?v=6No7pNCvR2U
B) Video – vznik fulguritů (hornin z blesků)
https://www.youtube.com/watch?v=Qdx61OEfDOA
C) Video –vltavíny
https://www.youtube.com/watch?v=w6Ib2SsaPHU
https://www.youtube.com/watch?v=qgBkMdeBxW8
D) Mramor se používá jako materiály pro sochařství. Najděte 3 příklady mramorových soch starších 300 let a jejich obrázkům napište jména sochy, autora a doby, ze které pochází. Taktéž uveďte informační prameny, ze kterých jste čerpali. Své výsledky můžete posílat do 19.4. Správné jsou za jedničku.