Chemie
9. AB, Chemie, 6.-17.4.
Zdravím, posílám materiály na příští dva týdny. Vzhledem k tomu, že do toho zasahují Velikonoce, je látka zkrácená na 2 hodiny za toto období. Všem i nadále připomínám, že se můžete kdykoliv na cokoliv zeptat, nebo si nechat poradit.
1) Poslat zprávu přes SkolaOnline
2) Poslat email na jiri.svehla@zsvelesin.cz
3) Nainstalovat Skype (zdarma), kde je možnost online chatu případně videochatu, pokud máte webkameru a mikrofon/,,chytrý‘‘ mobil. Kontakt na Skype získáte zadáním mého pracovního emailu.
1. hodina
Téma: Kyslíkaté deriváty, které poznáte čichem
Učebnice
- Str. 66-67 (přečíst a vypsat poznámky)
Na co se zaměřit
- Éter, formaldehyd, aceton – vlastnosti využití
- Znát význam následujících termínů: toxický, žíravý, karcinogenní, těkavý, anestetický
Pracovní sešit
- - str. 39, cv. 1,2,3
Nepovinné
A) pracovní sešit str. 39, cv. 4
B) přiložený pracovní list s názvoslovím – Nepovinné názvosloví 1
C) Proveďte a zdokumentujte (pomůcky, postup, výsledky, fotografie, závěr) následující pokus:
Sežeňte si kostku cukru a kousek pěnového polystyrenu a zkuste je rozpustit v následujících rozpouštědlech: voda, aceton, etanol. Stačí pracovat s relativně malým množstvím látek. Která rozpouštědla fungují na které látky? Existuje něco jako 100% dokonalé univerzální rozpouštědlo?
Pracujte na době větraném místě.
Záznam o experimentu můžete zasílat do 19.4. Správně provedený a vyřešený je za jedničku.
2. hodina
Téma: Proč kopřiva pálí, karboxylové kyseliny v domácnosti
Karboxylové kyseliny jsou tematicky obsáhlejší, proto se zaměřte na to hlavní J
Učebnice
- Str. 68-71 (přečíst a vypsat poznámky - stručně)
Na co se zaměřit
- kyselina mravenčí – výskyt, vlastnosti
- kyselina octová – výskyt, využití (tj. co je to ocet)
- kyselina citronová – výskyt, využití
- co to jsou mastné kyseliny a které mezi ně patří
- co je to konzervant a které kyselina se tak využívá
- co to jsou aminokyseliny a k čemu slouží v lidském těle
Pracovní sešit
- str. 40, cv. 2,3,5
- str. 41, cv. 1,3,5
Nepovinné
A) Pracovní sešit str. 40, cv. 1,4 a str. 41, cv. 2,4
B) Názvosloví – viz přiložený pracovní list – Nepovinné názvosloví 2
C) Proveďte a zdokumentujte (pomůcky, postup, výsledky, fotografie, vyřešené otázky, závěr) následující pokus:
Do lavoru dejte vyšší sklenici a nasypte do ní kypřící prášek, malé množství saponátu a poté zalijte teplým octem. Sledujte, co se stane.
- Jaký chemický vzorec a název má hlavní složka kypřícího prášku?
- Co je to po chemické stránce ocet?
- Jak reakce probíhala? Jaké chemické látky vznikly?
Záznam o experimentu můžete zasílat do 19.4. Správně provedený a vyřešený je za jedničku.