Český jazyk
MLUVNICE 8. A, B – 17. TÝDEN, KUČEROVÁ
Kontrola cvičení v pracovním sešitě:
PS 38/1: KOLOSEUM (trasa: ba i, ale, neboť, vždyť, anebo, ani, a proto, tudíž, dokonce, K, O, L, O, S, E, U, M)
PS 32/3: VATIKÁN (plavé, dravá, visutý, maličká, rakouská, Národní, blonďatá)
PS 31/1: 1. řádka – věta přací, 2. – Na tvé škole přijímají bez zkoušek? 3. – Meteorologové letos předpovídají chladné jaro. 4. – věta rozkazovací, 5. – Kéž bych už měla vlastní pokoj. 6. – věta tázací, 7. – Rozhodněte se pro jednu variantu. 8. – věta oznamovací.
PS 31/2: 2. řádka – Je mi smutno. 3. – Venku svítí slunce. 4. – Je mi do zpěvu. 5. – Mraky zatáhly oblohu. 6. – Bolí mě v zádech.
PS 33/6: štěkali, přiletěly, zamečela, vyšli, skotačila, utkaly, leželi, zachutnaly, ubíhaly, roztáli, vyrazily, sledovaly, byli (příběhové mají zživotňující koncovku –ové, jako pánové)
20. dubna
Vyplň přiložený pracovní list s opakováním a zašli na silvie.kucerova@zsvelesin.cz
22. dubna
Zápis do školního sešitu:
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI NĚKOLIKANÁSOBNÝMI VĚTNÝMI ČLENY
- Z poučení v učebnici str. 72 vypiš názvy poměrů, k nim tučně vytištěné příklady a do závorky za příklad uveď, o jaký VČ se jedná, př.:
- Poměr slučovací (+) pomalu a hlasitě (PU způsobu)
- K vypsaným poměrům přidej další příklady z uč. 73/3
Látku si vyzkoušej na https://www.skolasnadhledem.cz/game/601
LITERATURA
21. dubna
Zápis do sešitu:
KAREL HYNEK MÁCHA – MÁJ
- lyricko-epická básnická skladba (1836)
- příklad českého literárního romantismu
- děj: vůdce loupežníků Vilém zabije svého soka v lásce, neví, že je to jeho vlastní otec. Vilém je uvězněn, před popravou přemýšlí o svém osudu. Smrt vnímá jako definitivní konec (žádný ráj neexistuje). Je popraven. Jeho milá Jarmila se zabije skokem do jezera.
Před četbou v čítance si pusť https://www.youtube.com/watch?v=34aQ0nhsYT4
(PS: vypněte si ty ruské titulky)
24. dubna
Četba vybraných částí z Máchova Máje (str. 140-143)
Zápis do sešitu:
Ze str. 140: napiš typ použitého rýmu a příklad personifikace
Str. 141 – část o Jarmile – vypiš část, kde Jarmilu láká myšlenka na sebevraždu utopením
Str. 141 – vypiš děj (je vyjádřený pouze 5 verši)
Str. 142 – Kdo přijíždí po sedmi letech na koni na místo popravy Viléma? Pocity této postavy popisují verše s výrazy, které si protiřečí, např. zbortěné harfy tón. Vypiš další verše (alespoň 3), které jsou založeny na tomto principu.