Český jazyk
DOMÁCÍ PŘÍPRAVA Z ČESKÉHO JAZYKA NA TÝDEN OD 20. DO 24. DUBNA
Řešení minulých cvičení:
Urči větu hlavní, vedlejší, spojovací výraz. Může tam být věta vedlejší podmětná, předmětná, přívlastková
Snad bych vám měl říci, že jsem tu paní viděl včera večer.
- 1H, že 2V předmětná
- Snad bych vám měl říci KOHO CO, JAKOU VĚC?
Říkal jsem tetičce, že by měla mít v domě nějakého solidního nájemníka.
- 1H, že 2V předmětná
- Říkal jsem tetičce KOHO CO, JAKOU VĚC?
Vyprávěl nám, že byl v mládí v Indii.
- 1H, že 2V předmětná
- Vyprávěl nám KOHO CO, JAKOU VĚC?
Přišli se podívat na místo, kde zabili ubohou tetičku.
- 1 H, kde 2V přívlastková
- Přišli se podívat na JAKÉ místo?
Budu dělat opravu v případě, že budu neúspěšný.
- 1 H, že 2V přívlastková
- Budu dělat opravu v JAKÉM případě?
Nevím, kde ta ulice leží.
- 1H, kde 2V předmětná
- Nevím KOHO CO, JAKOU VĚC?
Nesmírně mě těší, že vás poznávám.
- 1 H, že 2V podmětná
- Nesmírně mě těší KDO CO, JAKÁ VĚC?
Zdá se mi, že prší.
- 1 H, že 2V podmětná
- Zdá se mi KDO CO, JAKÁ VĚC?
Je mi velkou ctí, že jsem se s vámi mohl seznámit.
- 1 H, že 2V podmětná
- Je mi velkou ctí KDO CO, JAKÁ VĚC?
Nepochybujeme o tom, že to udělal.
- 1H, že 2V předmětná
- Nepochybujeme o KOM ČEM, JAKÉ VĚCI?
Tuším, že vidím jeho auto.
- 1H, že 2V předmětná
- Tuším KOHO CO, JAKOU VĚC?
Dej mi vědět, jestli máš volno.
- 1H, jestli 2V předmětná
- Dej mi vědět KOHO CO, JAKOU VĚC?
Nechápala jsem, co tím myslí.
- 1H, co 2V předmětná
- Nechápala jsem KOHO CO, JAKOU VĚC?
Viděli jsme film, který nás velmi zaujal.
- 1 H, který 2V přívlastková
- Viděli jsme JAKÝ film?
Urči větu hlavní, vedlejší, spojovací výraz. Jsou to jednodušší věty příslovečné
Až budeš připravena, tak zavolej.
- Až 1V p. časová, 2H
- Zavolej KDY?
Přestavte větu tak, aby chyba nemohla vzniknout.
- 1H, aby 2V p. způsobová
- Přestavte větu JAKÝM ZPŮSOBEM?
Už jsem tak zmrzlý, že ani prsty necítím.
- 1H, že 2V p. měrová
- Už jsem zmrzlý DO JAKÉ MÍRY?
Když bylo slunce vysoko, Vlasta se probudila.
- Když 1V p. časová, 2H
- KDY se Vlasta probudila?
Vrátil se tam, odkud vyšel.
- 1H, odkud 2V p. místní
- KAM se vrátil?
Než vstoupíme do bazénu, osprchujeme se.
- Než 1V p. časová, 2H
- KDY se osprchujeme?
Zmizel, jako by se do země propadl.
- 1H, jako 2V p. způsobová
- JAKÝM ZPŮSOBEM zmizel?
NOVÁ PRÁCE
Literatura
Čtěte společnou četbu – A. Jirásek Staré pověsti české
Pro ty, kteří si ještě neotevřeli školu on-line:
Zapiš stručně děj těchto pověstí /aby ten zápis nebyl delší než pověst sama/. Pište to sami, nehledejte zápisy z internetu, děláte to také proto, abyste se naučili zestručnit dlouhý text na co nejstručnější, ale nejvýstižnější zápis.
O Čechovi, O Krokovi a jeho dcerách, O Bivoji, O Libuši, O Přemyslovi, Dívčí válka, O králi Svatoplukovi, O králi Ječmínkovi, O Bruncvíkovi, O staré Praze, O Daliborovi z Kozojed, Faustův dům, Blaničtí rytíři.
Pokud nemáte knihu, najdete pověsti na následující adrese:
https://pdfknihy.maxzone.eu/jirasek.html
Kontrola četby proběhne, až se někdy vrátíme do školy, nepodceňujte domácí přípravu. Čtení knih vám pomůže ukrátit si dlouhou chvíli, najdete v nich nová netušená dobrodružství!
Mluvnice
Učebnice
S. 95/cv. 2.a Rozebírej jako předešlá cvičení: urči 1H, 2V nebo 1V, 2H, spojovací výraz, druh vedlejší věty – protože jsou všechny příslovečné, piš zkratku p. = příslovečná
Vzor: Jestliže 1V – p. podmínková, 2H – zkus napsat graf
Nezapomeň se správně zeptat.
Souvětí nepřepisuj, stačí si z každého souvětí zapsat první jedno nebo dvě slova, aby ses v tom vyznal a mohl si to příští týden zkontrolovat.
S. 95/ 3.a
Doplň vhodnou hlavní větu, rozeber souvětí jako v předešlém cvičení
Vzor: 1H, že 2V p. způsobová
Pozor! Nebudou tu jen věty příslovečné.
S. 98/ 1. a
Totéž – rozeber souvětí jako v předešlých cvičeních
S. 99/ 3, 4, 5
Totéž – rozeber souvětí jako v předešlých cvičeních
U cv. 3 a 5 si poznamenej do sešitu, kde bys udělal čárku – tak, aby ses v tom vyznal i za týden. Znát umístění čárek je pro tvůj pravopis velmi důležité!!! Rozdělují věty v souvětí.
U cv. 5 nerozebírej poslední dvě souvětí – od Náš tatínek… - to je věta přísudková a doplňková a ty si necháme do osmičky, ty jsou těžké.
Pracovní sešit
s. 43/ 8, 9
s. 44/11 – nad vedlejší věty napiš, jakého druhu tyto příslovečné věty jsou
Pokud něčemu nerozumíte, napište mi na školu on-line. EB