Čj
ČESKÝ JAZYK - DOMÁCÍ PŘÍPRAVA NA OBDOBÍ OD 27. 3. DO 3. 4.
MLUVNICE
Zdravím vás, milí deváťáci. Tentokrát se podíváme na dvě nová, ale nikterak náročná témata. Čeká nás valence sloves a vyjádření záporu (toto není klíčové učivo, ale studentům by se mohlo hodit k přijímacím zkouškám a úplně všem by mohlo pomoci k tomu, aby si uvědomili, jak čeština funguje).
A
- VALENCE = schopnost slovesa vázat na sebe další NUTNÁ doplnění. JE TO SLOŽITÉ? TAK TO ZJEDNODUŠÍME J. Možná jste se s pojmem valence setkali v chemii (schopnost atomu vázat na sebe jiné atomy). Co ale znamená valence u sloves? Vybrala jsem pro vás čtyři slovesa v určitém tvaru: STMÍVÁ SE, PLÁČE, ČTOU, DAROVAL.
- stmívá se – toto sloveso už nepotřebuje nutně žádné další doplnění, samo o sobě má výpovědní hodnotu, jedná se tedy o sloveso bezvalenční.
- pláče – u tohoto slovesa potřebujeme nutně doplnit kdo pláče, např. dívka pláče, teprve nyní má sloveso plnou výpovědní hodnotu, jedná se tedy o sloveso jednovalenční.
- čtou – u tohoto slovesa potřebujeme doplnit, kdo čte a co čte, např. tatínek čte noviny, nyní má sloveso plnou výpovědní hodnotu, jedná se tedy o sloveso dvojvalenční.
- daroval – u tohoto slovesa potřebujeme doplnit kdo daroval, co daroval a komu daroval, např. tatínek daroval mamince šperk, nyní má sloveso plnou výpovědní hodnotu , jedná se tedy o sloveso trojvalenční.
SAMOZŘEJMĚ MŮŽEME DOPLNIT DALŠÍ OKOLNOSTI, např. Tatínek daroval naší mamince k výročí svatby krásný a drahocenný šperk. ALE ZÁKLADEM VĚTY (TZV. MINIMÁLNÍ VĚTOU) ZŮSTÁVÁ STÁLE JEN Tatínek daroval mamince šperk.
Některá slovesa mají více významů a podle toho, co vyjadřují, mění valenci. Například sloveso NESTAČIL: Mám hlad, oběd mi nestačil (dvojvalenční-co? komu?) x Jirka nám nestačil říct o úkolu (čtyřvalenční–kdo? komu? co? o čem ?).
Tak, teď už to zkuste sami – v učebnici na str. 64 vypracujte DO ŠKOLNÍHO SEŠITU cvičení 1, 2, 3 b)
- ZÁPOR – čeština má na rozdíl od jazyků, které se učíte ve škole (angličtina, němčina – schválně, kolik záporů můžete „nacpat“ do jedné věty?), spoustu možností, jak vyjádřit zápor (řekla bych, že to souvisí i s naší národní povahou). Třeba věta: Jsem spokojen – Jsem nespokojen – Nejsem spokojen – Nejsem nespokojen… takže - Jsem vlastně spokojen J.
- zápor mluvnický (větný) – popírá buď obsah věty (Toho kluka neznám) nebo jen větný člen (Stalo se to ne mou vinou).
- zápor slovní – je součástí věcného významu slova (kuřák – nekuřák, přítel – nepřítel)
Uf, je to těžké… Možná, když to zkusíme prakticky, bude nám to jasnější. Do školního sešitu vypracujte z učebnice na str. 66 cvičení 4 + z pracovního sešitu celou stranu 26.
B
Abychom nevyšli ze cviku, čekají nás ještě tyto úkoly:
- Uč. str. 65 – přečíst článek pod nadpisem Mluvnický zápor a splnit na str. 66/cv. 1a), b)
- Uč. str. 67/cv. 7 – jazykový rozbor
- Pracovní list – testové otázky
Dobrovolný úkol – pusťte si na youtube scénku: Luděk Nekuda – Píseň o zrušených záporech v češtině
LITERÁRNÍ VÝCHOVA
Čeká nás kapitola Kříže, srpy, kladiva
- Nejprve si do sešitu opište znaky totality:
- manipulace (politika „cukru a biče“)
- represe vůči skutečným nebo domnělým nepřátelům
- snaha o úplné mocenské ovládnutí veřejného i soukromého prostoru
- média jsou plně k dispozici totalitní ideologii
- snaha potlačit individualitu člověka a vytvořit „stádo“
- Nyní si tučně vytištěné výrazy vyhledejte a zapište jejich význam (můžete i prodiskutovat s rodiči nebo s prarodiči, mohou vám poskytnout vysvětlení na praktických příkladech, protože totalitu zažili)
- Čítanka str. 117 – 119 George Orwell - 1984
- přečtěte si ukázku ze stejnojmenného románu, do sešitu zapište autora a název ukázky
- u těchto úkolů vždy zformulujte písemnou odpověď do sešitu a doplňte, který bod z přehledu znaků totality je zde naplněn:
- Jakou „funkci“ měla televizní obrazovka?
- Hesla, která se v úryvku objevují - chtěl/a bys podle nich žít?
- Čeho se týká druhá část ukázky – proč je hl. hrdina mučen? O co vlastně totalitnímu režimu jde?