Dějepis
1. dubna 2020
Rakousko-Uhersko – dva státy v jednom (uč. 100-101)
Učebnice s. 100-103: https://www.uschovna.cz/zasilka/WOUW35Z2VA2PFZJY-X36/
Prohlédněte si mapu národnostního rozložení Habsburské monarchie:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Rakousko-Uhersko#/media/Soubor:Austria_Hungary_ethnic.svg
Do sešitu si napište, které národy byly v rakouské monarchii nejpočetnější (červená a zelená barva).
Pusťte si video ze stránky https://www.youtube.com/watch?v=U1K0esnwkUI a do sešitu odpovězte na následující otázky:
Jak byste pojmenovali styl vlády Františka Josefa I. v 50. letech 19. století?
Kdo byl ministrem vnitra, který byl ale po prvním vojenském neúspěchu odvolán? K zodpovězení pomůže i uč. s. 100 odstavec Vynucené proměny habsburské monarchie.
S jakými zeměmi Rakousko neúspěšně bojovalo a muselo se tak reformovat?
V učebnici si přečtěte odstavec výše zmíněný odstavec Vynucené proměny habsburské monarchie na s. 100 a do sešitu odpovězte na otázky:
S vydáním jakého dokumentu nakonec císař František Josef I. souhlasil?
I přes zaručení určitých občanských práv to nejdůležitější zůstávalo pouze pro nejbohatší obyvatele. Které právo zůstalo pouze šlechtě a bohatým vlastníkům půdy?
Pusťte si další video o bitvě u Hradce Králové:
https://www.televizeseznam.cz/video/slavnedny/3-cervenec-den-bitvy-u-hradce-kralove-152667
I s pomocí učebnice s. 101 odpovězte na následující otázky:
Co bylo hlavními příčinami války mezi Pruskem a Rakouskem?
Proč rakouská armáda, ve které bojovalo i velké množství českých vojáků, tak drtivě celou válku prohrála? Napište si alespoň dva důvody.
Který národ jako jediný po prohrané válce získal v rámci Habsburské monarchie autonomii, jak se nově označovala Habsburská monarchie?
Kdo by měl jakékoliv dotazy, které se týkají dějepisu, budu k dispozici na Skypu ve čtvrtek od desíti do půl dvanácté a v pátek od desíti do jedenácti. Jméno: Pepi Čížek (v profilovce je bílý kocour ve vaně).
2. dubna 2020
Úspěchy a prohry české politiky (s. 102-103)
Přečtěte si v učebnici kapitolu ze stránky 102 až 103. Podle obrázku na straně 102 zkuste odhadnout, jakým národům v Rakousku-Uhersku podle Čechů nadržovalo rakouské vedení a císař. Jaká je podle vás „Matka Austrie“ a podle čeho ji mohli tehdejší čtenáři snadno poznat?
Vytvořte si zápisky ze strany 102-103.
Důležité je, abyste na závěr dokázali odpovědět na otázky:
O co hlavně usilovali čeští politici v době druhé poloviny 19. století?
V čem spočíval hlavní úspěch českých politiků v oblasti školství?
Jaké byly čtyři nejdůležitější politické strany v Čechách v době druhé poloviny 19. století? Pomocí internetu najděte jejich hlavní představitele.
Která z těchto čtyř stran dodnes existuje a stále je aktivní v české parlamentu?