Dějepis

Vážení rodiče, milí kluci a holky,

posílám další instrukce k domácímu učení. Na základě dohody s těmi, kteří zareagovali na mou zprávu přes školu online, vás prosím o spolupráci (někteří už tak činí, funguje to velice dobře a já vám za to děkuji). Pokud jste si dosud mou zprávu nepřečetli, jde o následující: Vzhledem k tomu, že znovuotevření škol se zatím nechystá, došla jsem k názoru, že bez zpětné vazby domácí učení nemusí u všech fungovat dobře. Vzhledem ke kladným reakcím na mou zprávu přes školu online vás tedy vybízím k následujícímu: Na každý týden zadám četbu nějaké kapitoly a k tomu přidám poznámky, buď kompletní, nebo k jednoduchému vyplnění, které si následně nalepíte do sešitu. Vždy po několika kapitolách dám test. Pokud mi pošlete odpovědi na dané otázky, zaznamenám si to a budu u vás danou látku považovat za probranou a prozkoušenou. Budou to minimální výstupy. Zajímavou látku Starověkého Řecka, možná i Starověkého Říma bohužel nebudeme moci probrat do větších podrobností…

V současné době není jasné, kdy se školy znovu otevřou. Pokud se tak stane krátce před koncem druhého pololetí a učitelé budou muset klasifikovat (ohledně tohoto nemáme nyní žádné informace), nebude už moc času (a zřejmě ani sil na obou stranách) vytvářet složitě známky. Většina z vás má u mne minimálně dvě známky, k tomu připočtu to, jestli mi budete posílat vyplněné testy (které si uděláte v klidu doma), a pak už mi jen ukážete poznámky v sešitě. V tom případě už po vás nebudu víc vyžadovat. Je to návrh, který mi přijde férový a nejméně bolestný. V případě výhrad z vaší strany, připomínek či dotazů jsem vám k dispozici přes školu online, testy mi, prosím, posílejte na jednu z následujících adres: jana.pilatova@zsvelesin.cz nebo ondra.jana@seznam.cz. Jen připomínám, že první test je ten, který jsem zveřejnila na minulé období. Někteří už mi ho poslali!

Zájemci o dějepis nechť si pročítají učebnici podrobněji, případně si na internetu (v lepším případě v knihách) hledají další informace. Doporučuji také videa ze série Bohové a hrdinové antických mýtů. Je možné je najít na youtube nebo na stránkách České televize. Nebo využijte k jednotlivým tématům jiné odkazy, kterých je na youtube hodně…

Učivo na týden 30. 3. – 3. 4. (5. 4.):

1) Četba stran 98 – 99 v učebnici, téma: Vrchol a pád klasické řecké polis (neboli: Řecko-perské války a Peloponéská válka). Pozorně si kapitolu přečtěte, projděte si lišty i mapku s hnědým textem vedle. Zájemcům můžu poslat text s dalšími podrobnostmi k této látce.

2) Následující poznámky si přepište / nalepte do sešitu:            (Hodně sil!)

 

 

 

 

 

 

Řecko-perské války (500 – 479 př. Kr.)

- Perská říše ovládla řecké městské státy v Malé Asii a postupovala dál na západ.

- Perští králové Dareios a Xerxés

- bitva u Marathónu – r. 490 př. Kr. – zvítězili Řekové, běžec Diomedón běžel do Athén oznámit vítězství nad Peršany, po uběhnutí 42 km a 195 m padl mrtev → marathónský běh (r. 1952 olympijský vítěz marathónu český sportovec Emil Zátopek)

- bitva u Thermopyl – r. 480 př. Kr. - Řekové prohráli

- bitva u Salaminy – r. 480 př. Kr. - Řekové porazili Peršany, hlavně díky athénské námořní flotile (= skupina několika lodí). Po válce nastává rozkvět Athén.

 

Peloponéská válka (431 – 404 př. Kr.)

- vzestup Athén nelibě nesla Sparta – došlo mezi nimi k válce. Athéňané se svými spojenci vítězili na moři, Sparta se svými spojenci na souši. Sparťané nakonec vítězí, i díky pomoci Peršanů.

Oba státy oslabené → prostor pro vstup Makedonie do dějin Řecka.