Český jazyk
Zadání domácí přípravy z českého jazyka
(od 6. do 17. 4. 2020)
MLUVNICE
Čeká nás zase něco nového, ale troufám si napsat, že to zvládneme. Nová látka se jmenuje skladební dvojice a formální vztahy mezi nimi (této látce by měli věnovat pozornost především budoucí studenti, už několikrát se objevila v jednoduché podobě v přijímačkovém testu):
- nejprve se podíváme na to, co už umíme. V následujících skladebních dvojicích určete, o jaký větný člen se jedná (tučně vytištěné slovo): rodiče odjeli, koupil chléb, známý film, vrátil se včera, střed města, dům na náměstí, zvolili ho starostou, děti si hrály samy
- HOTOVO? TAK SCHVÁLNĚ:
rodiče odjeli: co dělali rodiče? - odjeli - přísudek
koupil chléb: koupil koho, co? – chléb - předmět ve 4. pádu
známý film: jaký film? – známý - přívlastek shodný
vrátil se včera: kdy se vrátil? – včera - příslovečné určení času
střed města: jaký střed? – města – přívlastek neshodný
dům na náměstí: jaký dům? – na náměstí - přívlastek neshodný
zvolili ho starostou: zvolili starostou a on je starosta - doplněk neshodný
děti si hrály samy: děti samy a hrály si samy - doplněk shodný
A TEĎ TROCHU TEORIE: Každou skladební dvojici tvoří větný člen řídící (ten, kterým se ptáme) a větný člen závislý (tím si odpovíme). Větný člen řídící ovlivňuje podobu větného členu závislého, např. řeknu NAŠE maminka, ale určitě neřeknu NÁŠ maminka, řeknu pekla KOLÁČ, ale určitě neřeknu pekla KOLÁČÍCH …
Ve skladební dvojici můžeme tedy rozlišit podle míry „ovlivnění“ tyto tři formální vztahy:
- SHODA: závislý člen se shoduje se členem řídícím, tento vztah se uplatňuje v
- přísudku = shoda přísudku s podmětem, shoda v rodě, osobě a čísle)
- přívlastku shodném (shoda v pádu, čísle a rodu)
- doplňku shodném (shoda v pádu, čísle a jmenném rodu)
- ŘÍZENOST: řídící člen určuje pád závislého členu, tento vztah se uplatňuje v
- předmětu
- přívlastku neshodném
- PŘIMYKÁNÍ: člen řídící nijak neurčuje tvar členu závislého, je mezi nimi jen významový vztah, tento vztah se uplatňuje v
- příslovečném určení
- doplňku neshodném
Možná vám vrtá v hlavě doplněk shodný a neshodný – o tom si budeme povídat příště, aby toho nebylo dnes tolik…
Vrátíme se teď ke skladebním dvojicím, které jsme měli na začátku:
rodiče odjeli – přísudek - SHODA
koupil chléb - předmět ve 4. pádu - ŘÍZENOST
známý film - přívlastek shodný - SHODA
vrátil se včera - příslovečné určení času -PŘIMYKÁNÍ
střed města - přívlastek neshodný -ŘÍZENOST
dům na náměstí - přívlastek neshodný - ŘÍZENOST
zvolili ho starostou - doplněk neshodný - PŘIMYKÁNÍ
děti si hrály samy - doplněk shodný – SHODA
TEĎ TO ZKUSTE VY – máme jednoduchou větu NAŠE TŘÍDA POJEDE V ZIMĚ NA VÝLET NA ŠUMAVU.
V této větě jsou následující skladební dvojice:
třída pojede, naše třída, pojede v zimě, pojede na výlet, výlet na Šumavu
Určete větné členy a formální vztah mezi nimi (kdo potřebuje, utvoří si „pavouka“).
HOTOVO ? TAK TADY JE ŘEŠENÍ:
třída pojede – shoda přísudku s podmětem, naše třída – přívlastek shodný – shoda, pojede v zimě – příslovečné určení času – přimykání, pojede na výlet – příslovečné určení místa – přimykání, výlet na Šumavu – přívlastek neshodný – řízenost
TAK JEŠTĚ JEDNOU A ÚPNĚ SAMI: ODPOLEDNE NÁS BABIČKA POSLALA DO SAMOOBSLUHY NAKOUPIT ČERSTVÉ PEČIVO.
ŘEŠENÍ: babička poslala – shoda přísudku s podmětem, poslala odpoledne – příslovečné určení času – přimykání, poslala nás – předmět – řízenost, poslala nakoupit – příslovečné určení účelu (ne kam, ale za jakým účelem nás poslala?) – přimykání, poslala do samoobsluhy – příslovečné určení místa – přimykání, nakoupit pečivo – předmět – řízenost, čerstvé pečivo – přívlastek shodný – shoda)
POKUD SI TOTO UČIVO POTŘEBUJETE JEŠTĚ UPŘESNIT, POUČENÍ NAJDETE V UČEBNICINA STR. 68 A V PRACOVNÍM SEŠITU V PŘEHLEDU UČIVA NA STR. 28 – SKLADEBNÍ DVOJICE. A VĚNUJTE SE PROCVIČENÍ DLE NÁSLEDUJÍCÍHO ZADÁNÍ :
- CVIČENÍ K VYPRACOVÁNÍ DO ŠKOLNÍHO SEŠITU: učebnice str. 69/cv. 4 a 6 a) urči větné členy, c) vypiš skladební dvojice u vybraných vět i formální vztahy mezi nimi
- CVIČENÍ K VYPRACOVÁNÍ DO PRACOVNÍHO SEŠITU: PS str. 27/cv. 4
TO JE DNES Z MLUVNICE VŠE, MYSLÍM, ŽE NÁM TO STAČÍ… STUDENTŮM DOPORUČUJI PROCVIČOVAT TESTOVÉ OTÁZKY ZE ZAKOUPENÉ CVIČEBNICE NEBO Z INTERNETU.
LITERÁRNÍ VÝCHOVA
Pokračujeme v kapitole Kříže, srpy, kladiva:
Budeme se věnovat pouze čtení, do sešitu si tentokrát zapíšete jen autora a název ukázky. Byla bych ráda, kdybyste si tentokrát po přečtení položili otázky sami a odpovědi probrali s vašimi rodiči nebo prarodiči, třeba se dozvíte něco nového při jejich vzpomínání…
- Čítanka str. 129 – 131: Pavel Kohout - Ve jménu vůdce (s hlavním hrdinou příběhu, Wolfgangem Weissmüllerem, už jsme se setkali při sledování televizního filmu Hodina tance a lásky a možná někteří tento příběh četli a zapsali do čtenářského deníku), asi vám při čtení nebude moc lehko na duši…
- Čítanka str. 138 – 139: Irena Dousková – Hrdý Budžes (doporučuji zhlédnout na youtube záznam celého divadelního představení, které bylo podle knihy I. Douskové vytvořeno a ve kterém exceluje v hlavní roli herečka Barbora Hrzánová, opravdu to stojí za to a hlavně zjistíte, kdo je to Budžes)
- Čítanka str. 139 – 140: Thomas Brussig – Komu čest, tomu trest (tady se můžete dědy zeptat na rozdělení Německa a babičky nebo maminky, jestli někdy byla nakupovat v NDR, co se odsud vozilo a jaký dokument musela vyplnit při překročení hranic)
A to je pro dnešek vše, přeji vám i vašim blízkým klidné prožití Velikonoc, slunečné počasí, pevné zdraví a chuť do práce J.
Vendula Jančářová, vaše češtinářka