Matematika
20. 3. – 27. 3.
Opakování a procvičování
1. Postupný poměr – úlohy řeš do školního sešitu (výpočet, odpověď)
a) Vypočítej velikost vnitřních úhlů trojúhelníku ABC, které jsou v poměru 7 : 9 : 4.
b) Strany trojúhelníku jsou v poměru 2 : 4 : 3. Nejdelší strana měří 16 cm. Vypočítej obvod
trojúhelníku.
c) V parku jsou nasázeny topoly, buky a duby. Počty jednotlivých stromů jsou v poměru
11 : 12 : 13, buků je 36. Kolik je v parku stromů celkem?
d) Délky stran trojúhelníku jsou v poměru 4 : 3 : 6. Obvod trojúhelníku je 221 mm.
Urči délky stran.
e) Mirek, František a Jakub si rozdělovali bonbony. Každý přinesl jeden sáček, ve kterém
bylo 20 bonbonů. Ty si rozdělili v poměru 3 : 4 : 5. Kolik měl nakonec každý chlapec
bonbonů?
f) Tyč jsme rozdělili na tři části v poměru 3 : 7 : 5. Nejkratší část měřila 1,2 dm. O kolik cm
je delší druhá část než třetí část?
g) Adam si nechal zvětšit fotku o rozměrech 9 cm x 13 cm v poměru 5 : 2. Jaké rozměry má
zvětšená fotografie? V jakém poměru jsou obsahy fotografií?
h) Ota, Pavel a Quido si vydělali na brigádě 5400 Kč. Rozdělili si je podle odpracovaných
hodin v poměru 6 : 7 : 5. Kolik Kč dostal každý chlapec? Kolikrát více si vydělal Pavel
než Quido?
2. Procvičování racionálních čísel
Doporučuji všechny úlohy vyřešit a řešení zkontrolovat.
3. Rovnoběžníky
Zopakuj si vlastnosti rovnoběžníků a procvičuj, zkontroluj si řešení.
https://www.zspeska.cz/e_download.php?file=data/editor/120cs_17.pdf&original=VY_32_INOVACE_31p.pdf
Pracovní sešit 3 str. 180 – celá
4. Převody jednotek obsahu – piš do školního sešitu
a) 38 cm2 (m2 ) b) 1500 m2 (km2 ) c) 0,04 cm2 (mm2 ) d) 9 dm2 (mm2)
e) 0,52 m2 (mm2 ) f) 0,042 km2 (m2 ) g) 24 m2 (cm2 ) h) 82 mm2 (m2)
i) 73 dm2 (m2 ) j) 38,6 m2 (a) k) 0,052 ha (a) l) 641 a (km2)
Nová látka – piš do školního sešitu
Obvod rovnoběžníku
Opiš vzoreček U 3 str. 50 – rámeček a vyřeš úlohy str. 50 cv. A, 1 str. 51 cv. 2 a), c)
Obsah rovnoběžníku
Opiš vzoreček str. 52 – rámeček a vyřeš úlohy str. 52 cv.5 (i obvod), 8 Aa)
str. 53 cv. 9, 10 a), 12