český jazyk
ČESKÝ JAZYK 8. A, B – 23. týden, Kučerová
Kontrola cvičení v pracovním sešitě:
PS 42/1: 1, 2, 5 – souřadné 3, 4, 6 - podřadné
MLUVNICE
- června
Tento týden budeme pokračovat v tématu souřadných a podřadných souvětí.
Látku (a zároveň rozbor souvětí) si můžete zopakovat na:
https://www.youtube.com/watch?v=_rFjIJkFyOs
https://www.youtube.com/watch?v=ih_C-gF8WxQ (včetně slovních druhů a mluv. kategorií)
Do sešitu zpracujte uč. 83/10.
Př.: Vzpomněla jsem si na středoškoláka, který měl velice úzkou vazbu na maminku, protože žili spolu sami. – graf č. 3
PS 42/2a), b) (Žáci s úlevami nemusí plnit část a)
PS 42/3
- června
Dnes budeme opět rozebírat souvětí:
Buď je to hlupák, který tomu opravdu nerozumí, nebo je to lump, který ví moc dobře, co dělá.
Úkoly:
- Podtrhnout přísudky (zjistíte tak počet vět v souvětí)
- Očíslovat jednotlivé věty podle jejich pořadí v souvětí
- K číslům dodat druh věty (HV/VV)
- Do prostoru pod souvětí nakreslit graf se všemi závislostmi (šipky)
- Dopsat do grafu spojovací výrazy
- Do závorky za VV připsat druhy vedlejších vět
- Je-li tam více hlavních vět nebo více souřadně spojených vedlejších vět, určit významový poměr mezi nimi.
- Určit, jedná-li se o souvětí souřadné, nebo podřadné a zapsat pod graf.
- Určit následující výrazy jako větné členy:
TOMU –
DOBŘE –
NEROZUMÍ -
MOC -
- Poslat na silvie.kucerova@zsvelesin.cz
LITERATURA
Tento týden bude žánrově netradiční, seznámíme se s pojmy EPIGRAM a KOMIKS
- června
Dnes nahlédneme na utrpení za 2. světové války okem humoru – ano, i to je možné. Lidé mají tendenci si střílet ze všeho hrozného: ze smrti, koronaviru, tchýně… (to byl nejapný sarkasmus). Satirou a sarkasmem na perzekuci nás provede Josef Taussig. Že je to osoba povolaná, se dočtete na liště str. 168 v čítance. Na téže straně si přečtěte tři z jeho epigramů včetně vysvětlivek.
Zápis do sešitu:
EPIGRAM = krátká satirická báseň. Kritizuje lidskou povahu nebo společenské zvyklosti, často za pomoci ironie či sarkasmu.
Josef Taussig – Šťastný otec, Láska v šlojzce, Úpadek
Úkoly:
- Pocity plynoucí z epigramů jsou pro mě (vyber): HOŘKOST / VZDOR / REZIGNACE / ZLOMYSLNOST / POMSTYCHTIVOST / KAPITULACE
- Doplň chybějící slovo na konci epigramu s názvem Úpadek
- června
Tentokrát se setkáme s tématem války ve formě komiksu na str. 168 – 172.
Zápis do sešitu:
KOMIKS = umělecká forma 20. století, která spojuje obraz a text. Nejprve o superhrdinech (Superman, Spiderman,…), ve druhé polovině 20. století i se závažnými tématy
Př.: Art Spiegelman – Maus
Úkoly:
- Vysvětli, proč autor zobrazuje Němce jako kočky, Židy jako myši, Poláky jako vepře.
- Proč podle tebe zvolil autor černobílé zpracování?
Zájemci se mohou podívat i na další ukázku z komiksového románu Maus:
Maus1 ZDE, Maus2 ZDE, Maus3 ZDE, Maus4 ZDE
Kniha je k dispozici v kabinetu jazyků, možná si ji vyberete v 9. ročníku jako mimočítankovou četbu o 2.SV.