Český jazyk
ČESKÝ JAZYK 8. A, B – 21. týden, Kučerová
Kontrola cvičení v pracovním sešitě:
PS 41/4:
2 – Potvrdil i, že se ozve, nebo mě dokonce navštíví. (poměr stupňovací – proto je tam čárka)
3 – Bylo obdivuhodné, že mladíkům už docházel dech, ale staří pánové hráli jako zamlada. (poměr odporovací – čárka)
4 – Napsal mi, že v sobotu nemá volno, a že mně tudíž může práci odevzdat až příští týden. (poměr důsledkový – čárka)
5 – Ráda se koupu v moři, když fouká vítr, a tudíž se dělají obří vlny. (p. důsledkový – čárka)
6 – Zahládl tajenou bytost, jak se plížila hustým porostem a pak zmizela v křoví. (poměr slučovací – bez čárky; a pozor, rarita: VV doplňkové!)
7 – Nemohu se rozhodnout, jestli mám synovi k Vánocům koupit počítač, nebo mu dát raději nějaký zajímavý finanční obnos. (poměr vylučovací – čárka)
8 – Pomyslel jsi někdy na to, k čemu při té havárii mohlo dojít a jaké to pro tebe mohlo všechno mít důsledky? (p. slučovací – bez čárky)
9 – Maminka začínala být nesvá, protože již několik týdnů nenapsal ani od něho nikdo nepřinesl žádný vzkaz. (p. slučovací – bez čárky)
10 – Starého třídního profesora potěšilo, že na sraz přišli všichni absolventi, a že dokonce někteří z nich s sebou vzali své životní partnery. (p. stupňovací – čárka; a další rarita: VV podmětné)
11 – Denisa se na začátku 9. třídy rozhoduje, zda se přihlásí na ekonomickou školu, nebo jestli zkusí gymnázium. (p. vylučovací – čárka)
12 – Horolezec se rozhodl, že sice riskovat bude, ale že nejkrkolomnější úsek nějakým způsobem obejde. (p. odporovací – čárka)
MLUVNICE
18. května
Na úvod trocha pravopisu: do sešitu přepsat a doplnit uč. 76/10 (žáci s úlevami do …pod vousy).
A zpět k poměrům a souvětím:
Nejprve trénink na https://www.skolaposkole.cz/cesky-jazyk/vetny-rozbor/rozbor-sloziteho-souveti
Následují dvě cvičení v pracovním sešitě:
PS 41/5 (př.: 1. graf: Petr šel domů, protože už bylo pozdě a musel se učit.)
PS 41/6 – měníme druhy přívlastků, nezapomeňte zakomponovat poměr zadaný v instrukcích. Příklad:
Pks |
|
Pkn |
rokycanské a plzeňské |
ulice |
V Rokycanech, dokonce i v Plzni (p. stupňovací) |
20. května
Dnes budeme rozebírat souvětí.
ZDE si rozklikněte pracovní list. Prostudujte si vzor a dokončete rozbor druhého souvětí. Co bude třeba udělat:
- Podtrhnout přísudky (zjistíte tak počet vět v souvětí)
- Očíslovat jednotlivé věty podle jejich pořadí v souvětí
- K číslům dodat druh věty (HV/VV)
- Do prostoru pod souvětí nakreslit graf se všemi závislostmi (šipky)
- Dopsat do grafu spojovací výrazy
- Do závorky za VV připsat druhy vedlejších vět
- Je-li tam více hlavních vět nebo více souřadně spojených vedlejších vět, určit významový poměr mezi nimi.
- Poslat na silvie.kucerova@zsvelesin.cz
LITERATURA
19. května
Příští hodinu budeme číst povídku od Ludvíka Aškenazyho. Vyhledáme si nejprve pár informací o autorovi na Wikipedii. Nalezené údaje zapíšeme do sešitu.
Zápis:
LUDVÍK AŠKENAZY
- Vyhledej a popiš celými větami/souvětími, jak strávil Aškenazy období 2. světové války. Zdůvodni, proč nezůstal v Evropě.
- Projdi si odkaz Aškenázští Židé, zapiš původ slova Aškenaz.
- Vyhledej a zapiš, kdo patřil mezi slavné Aškenáze.
Abyste získali představu o páteční četbě, pusťte si teaser filmu, který byl vytvořen na motivy Aškenazyho povídky: https://www.youtube.com/watch?v=iI4vHoyqs_8
22. května
Četba povídky str. 162 – 164
Zápis do sešitu:
Ludvík Aškenazy – Brutus
- Urči formu vypravování (ich-forma / er-forma) a postavu, která příběh vypráví.
- V pátém odstavci je zásadní moudrost. Vypiš ji jako citaci (uvozovky).
- Kde se odehrávají první a druhá polovina povídky?
- Porovnej, jakou zásadní vlastností se liší Hebká a domovník, Brutus a důstojník, který ho cvičil.
- Zauvažuj, proč Němci zakázali židovskému obyvatelstvu chovat domácí zvířata (+ připomeň si další omezení, která pro ně platila – viz četba str. 160 – 161).
- Vysvětli význam posledního odstavce.