Matematika
Matematika IV. B, 8. 6.- 12. 6.
Dobrý den děti, minulý týden jste se naučily rýsovat trojúhelník a také jste se naučily, jak zjistit, že trojúhelník narýsovat jde. Za pomoci výpočtu t r _ _ _ _ _ l _ _ _ _ _ é
n _ _ _ _ _ _ _ _ i. Vzpomeneš si, jak na vzoreček? Součet dvou kratších stran musí být vždy
_ _ _ _ _, než strana třetí. Pokud to tak není, znamená to, že trojúhelník narýsovat nemůžeme.
Tento týden se naučíme spočítat obvod trojúhelníku. Pak se také vrátíme ke zlomkům a dozvíme se, co je přímá úměrnost. Jdeme na to.
- Kdo zvládl spočítat obvod čtverce a obdélníku, zvládne i obvod trojúhelníku. Zopakuj si vzorečky pro výpočet obvodu čtverce a obdélníku: o = 4 . a – to je vzoreček pro výpočet obvodu _______________ ; o = 2 . a + 2 . b – a to je vzoreček pro výpočet obvodu ________________. Prima. A co trojúhelník? Kolik má stran? A co znamená „obvod“? Ano, jsou to všechny strany kolem dokola, musíme je tedy s _ _ _ _ t. Dokážete už vymyslet vzoreček pro výpočet obvodu trojúhelníku? Ujistěte se, že jste to vymysleli správně a pusťte si Matýska:
https://www.matyskova-matematika.cz/geometrie-4/video/str-51/
Není to těžké, viďte. Všichni si zapamatujeme a budeme používat tento vzoreček:
o = a + b + c.
Na procvičení si ještě pusťte další video- cv. 1 na str. 52:
https://www.matyskova-matematika.cz/geometrie-4/video/str-52/
A teď to zkuste sami. Vezměte si sešit na geometrii a postupujte podle zadání:
- Narýsuj do sešitu libovolný trojúhelník KLM. Změř jeho strany a vypočítej jeho obvod.
- Narýsuj trojúhelník ABC; a = 7cm, b = 8cm, c = 10cm.
- Zjisti výpočtem trojúhelníkové nerovnosti, zda vůbec narýsovat půjde.
- Vypočítej jeho obvod.
- Jak se vám dařilo počítat obvod trojúhelníku? Není to těžké, když víme, co „obvod“ znamená. Vezměte si sešit a spočítejte obvody trojúhelníků:
ABC, a = 5cm, b = 7cm, c = 11 cm; o = ?
MNO, m = 27m, n = 45m, o = 19m; o = ?
KLM, k = 18mm, l = 42mm, m = 39mm; o = ?
A teď se vrátíme ke zlomkům. Naposledy jsme se naučili počítat 1 část z celku, teď zvládneme spočítat více částí z celku. Pusťte si nejdříve Matýska, on vám to dobře vysvětlí: https://www.matyskova-matematika.cz/4-rocnik-2-dil/video/str-52/- cv.1, 2, 3.
- Budeme pokračovat ve výpočtech více částí z celku. Pokud sis novou látku nezapamatoval, vrať se pro připomenutí k včerejšímu Matýskovi a přidej si ještě cv. 4.
A teď si vezměte naši učebnici, str. 33/cv. 11 a 12- písemně do sešitu (ne do geometrie). :)
Dále cv. 13/33 str.- přes fólii.
- A dnes si vysvětlíme, co znamená přímá úměrnost. Je to matematický výraz, který si musíme zapamatovat. Vysvětlí vám to následující video:
A teď si přímou úměrnost procvičíte v naší učebnici na str. 20/ cv. 1, 2- pracuj přes fólii.
Cv. 3/20 str. a cv. 5/21 str.- vyplň pouze tabulky (rovnice budeme počítat ve vyšším ročníku).
Dále cv. 6/21 str.- čteme z diagramu (grafu)- ústně.
- A dnes nás čeká opakování.
Cv. 17/ 34 str. - ústně.
Dále cv. 18/34 str.- písemně do sešitu.
Cv. 20/34 str.- přes fólii.
Cv. 21/34 str. také přes fólii- nezapomeň, že sleva se musí od původní ceny zboží
o _ _ _ _ _ t. :)
Tak, jak se vám dařilo? Máš-li pocit, že něčemu nerozumíš, udělej si přestávku, odpočiň si a zkus to znovu, pozorně. Hezký víkend.