Matematika
Matematika IV. B, 1. 6.- 5. 6.
Dobrý den, děti. Máme po druhém testu a celý tento týden nás čeká geometrie. Budeme se učit o trojúhelníku a hodně nám s tím tentokrát pomůže Matýsek a jeho geometrie. Upozorňuji, že práce na jednotlivé dny v týdnu na sebe navazuje, nejde tedy nic vynechat nebo přehodit.
My už všichni víme, jak trojúhelník vypadá, že má 3 v _ ch _ _ y a 3 ú _ _ y, podle toho se také nazývá tento útvar „TROJÚHELNÍK“. Naučíme se trojúhelník popisovat a rýsovat. Nezapomeň si připravit sešit na geometrii a všechny rýsovací potřeby.
- Základní informace o trojúhelníku, a jak trojúhelník popisujeme, se dovíme od Matýska, z jeho geometrie pro 4. ročník- str. 42:
- https://www.matyskova-matematika.cz/geometrie-4/video/str-42/ .
- Abychom popis stran správně pochopili, pustíme si i cv. 1.
- A teď si správný popis trojúhelníků procvičíme na pracovním listu (PL 1). Pokud se nám pracovní list nezobrazí barevně, vybarvěte si ho sami těmi barvami, které jsou v zadání- červeně, zeleně, žlutě a modře. Ve výhodě jsou ti žáci, kteří mají možnost tisknout. Ostatní si trojúhelníky můžou nakreslit samostatně.
- Teď si vezměte sešit, naučíme se trojúhelník rýsovat. Libovolný trojúhelník už známe, přesto si ale nejdříve pustíme Matýska- str. 43 a najdeme cv. 3a):
- https://www.matyskova-matematika.cz/geometrie-4/video/str-43/ a rýsujeme společně s Matýskem.
- Pro procvičení dále narýsuj do sešitu ještě jeden libovolný trojúhelník, správně popiš jeho strany, změř je a zapiš jejich délku. (Pozor délku stran zapisujeme do rovných závorek IABl = ….; čteme délka strany AB rovná se …. Ale to už umíme, pouze připomínám.) :)
- Dnes se naučíme rýsovat pravoúhlý trojúhelník. Nejprve se podívejte na Matýska:
- https://www.matyskova-matematika.cz/geometrie-4/video/str-44/ .
- Dále si myší ukažte na cv. 1a), b)- rýsujeme společně s Matýskem, a cv. 1c) zkusíme samostatně.
- Dále si vezmi pracovní list ze včerejška, vyhledej pravoúhlé trojúhelníky a označ v nich pravé úhly.
- Dnes si nejdříve zopakujeme rýsování pravoúhlého trojúhelníku.
- Vezmi si nejdříve naši učebnici a vypracuj podle pokynů cv. 4 a 5/34 str.
- A teď nás čeká konstrukce trojúhelníku. Pusťte si opět Matýskovo video: https://www.matyskova-matematika.cz/geometrie-4/video/str-46/. Nejprve si ho dobře prohlédněte a pak zkuste rýsovat s ním. (Oblouky kružnic nepojmenovávejte, ať se vám tam další názvy nepletou.)
- Na procvičení si narýsujte z naší učebnice cv. 2, 4, 5/25 str.
- Dnes se dovíme, co je trojúhelníková nerovnost. Někdy se může stát, že nám trojúhelník vůbec nejde narýsovat. Teď zjistíme proč. Pusť si opět Matýska:
- https://www.matyskova-matematika.cz/geometrie-4/video/str-45/- dobře si projdi všechna cvičení na této straně.
Při výpočtu trojúhelníkové nerovnosti platí tato pomůcka, dobře si ji zapamatuj: SEČTI VŽDY NEJDŘÍVE DÉLKY 2 NEJKRATŠÍCH STRAN- JEJICH SOUČET MUSÍ BÝT VŽDY VĚTŠÍ, NEŽ DÉLKA STRANY TŘETÍ. POKUD JE SOUČET STEJNÝ, NEBO MENŠÍ, TROJÚHELNÍK NARÝSOVAT NEJDE.
- A dnes budeme procvičovat:
- https://www.matyskova-matematika.cz/geometrie-4/video/str-47/ - pusť si nejprve cv. 3b).
- A teď už str. 33 v naší učebnici. Dobře si prohlédni a pročti cv. 1 a 3, cv. 2 si vypočítej do sešitu. Nezapomeň zapsat zadání, dále k výpočtům zapiš, jestli trojúhelník narýsovat lze nebo nelze.
A to je pro tento týden vše. Přeji všem hezký víkend.